Skip to content

Castelul Peles in 2011

September 2, 2011

Acum cateva saptamani am revenit la Peles dupa ceva ani buni si mi-am adus aminte de ce imi place si de ce nu.  Uite aici cateva impresii din 2011:

1. Pareri despre castel:

  • Exista 3 tururi ale castelului: parter (standard), Tur Optional 1 (Parte+etajul I) si Tur Optional 2 (tot castelul – parter + etajul 1 + etajul 2). Diferenta de pret? 20 – 50 – 70 RON. Merita sa-l vezi pe tot? Dupa parerea mea, macar parterul si etajul 1. Etajul 2 merita vazut o data si cam atat. Dupa parerea altora, nu.
  • Ca orice stat decent din UE, si noi respectam chestia cu reduceri pentru persoane sub 26 de ani. Asta e un lucru bun, dar totusi stai sa te gandesti: in Franta ai acces gratuit la aproape toate obiectivele turistice daca ai sub 26 de ani, in Cehia ai reduceri de 50% (de obicei), in Austria de vreo 10%-15%. La noi, de la 70 RON la 17.5 e o diferenta marisoara (reducere 75%). Oare asta demonstreaza ca suntem mai aproape de Franta ca economie? Am niste dubii…
  • Vizitarea castelului se poate face doar cu ghid si nu exista absolut nici o eticheta in tot castelul ala. Stupid? Inutil? Sau doar o strategie de a justifica pretul destul de mare al bileteor (70 RON e pe undeva pe la 16.5 euro). Schönbrunn-ul costa vreo 22.5 si e de 10 ori mai mare.
  • Intrarea celor care au platit un tur optional, indiferent ca acesta e in romana sau in alta limba, se face pe la intrarea pentru turistii nevorbitori de romana. Sa te simti bine ca esti tratat bine sau sa te intrebi cat de idioti pot fi unii? Eu inca nu m-am hotarat.

2.  Pareri despre personal

  • Primul contact cu personalul a fost dur: aveti tur optional 2? mergeti sus. Ajung sus: ati vazut parterul? Nu? Atunci mergeti jos. Nu mai comentez ca iar imi creste tensiunea.
  • Pana la urma am primit un ghid care sa ne plimbe si sa ne explice diverse pe acolo. Singura chestie pe care pot sa i-o reprosez e ca nu are dreptul sa ii dea afara pe cei care incalca regulile (dar despre asta o sa cititi un pic mai jos).

3. Pareri despre turisti:

  • Turistul e turist, se uita, pune mana, se cocoata pe mobile de la 1800 sau chiar mai vechi (nenea Carol avea un fix cu vechiturile…are si mese de la 1500 pe acolo, poate si mai vechi) sau pur si simplu asculta, intreaba si e mandru ca avem si noi ceva cu care sa ne laudam.
  • Avem de-a face cu 2 categorii de idioti: copiii care, desi li s-a spus de 5 ori sa nu puna mana ca sunt chestii foarte vechi si foarte greu de intretinut in starea actuala, ei tot pun mana si se urca pe mobile, si parintii lor. Nu conteaza ca ai 3 plozi dupa tine, ai cumparat bilet pentru toti, ai grija de toti. Nu ii lasi sa faca ce le tuna. Cel putin mie asa mi se pare normal. Iar daca fac si ghidul ii atentioneaza ca nu au voie si mai are un pic si ii roaga in genunchi sa nu mai faca, macar o chelfaneala sa-i dai, nu sa zambesti si sa-i dai impresia ca totul e bine. Asa n-o sa invete in veci. dar ma rog, nu sunt parinte, asa ca nu am dreptul (cica) sa imi dau cu parerea.
  • Tot in categoria idioti (inca nu m-am hotarat daca intra la copii pe care nu ii duce mintea sau la adulti) stau confortabil si cei care se urca pe statuile din gradina, cu toate ca scrie in minim 2 locuri ca e interzis si mai sta si un nene si tipa la ei din cand in cand (cam o data la 10 minute).

4. Chestii pe care poate le stiati, poate nu:

  • In Peles e singura armura completa (cal+calaret) din tara.
  • Carol isi tinea audientele in pisioare, obligand astfel interlocutorul sa termine in maxim 15 minute. Asa reusea sa inspire respect si totodata sa creeze o atmosfera lipsita de indulgenta.
  • Ca in orice castel, exista intrari secrete, cum ar fi un corp de biblioteca fals sau intrari in camere prin dulapuri.
  • Daca statul roman nu reuseste sa cumpere castelul de la rege, are dreptul sa refuze sa il mai inchirieze si in acest caz isi ia tot patrimoniul din castel. Pentru cei interesati, patrimoniul e format nu numai din tablouri, vesela si alte chestii mobile, ci si din lambriuri si picturi de pe pereti. Propriu-zis, regele e stapan doar pe peretii goi si pe pamantul de sub castel

Ca ultima impresie: Pelesul e frumusel, dar cam prafuit. E cam auster si mi-a dat impresia de rigiditate exagerata (a fost totusi decorat de un neamt, ce pretentii sa ai). Pe langa Peles, Pelisorul e o bijuterie – mai mic, decorat de o femeie (cam englezoaica de felul ei) si care aduce mai mult a casa si nu a sala de primit oaspeti chiar si in dormitor.

No comments yet

Leave a Reply

