Skip to content

Castelul Peles

July 30, 2009

Pelesul este cel mai cunoscut castel pentru romani si al doilea ca numar de vizitatori (romani si straini), dupa Bran din tara. Este, de asemenea, considerat un monument unicat si este unul din cele mai importante monumente europene de la finele secolului al XIX-lea.

Acesta a fost construit la ordinul regelui Carol I in perioada 1873 – 1914. Doar lucrarile de pregatire a terenului, intesat cu izvoare subterane si supus alunecarilor de teren au durat doi ani. In 1875 se pune prima piatra de temelie, sub care au fost ingropate primele cateva zeci de monezi de 20 lei, primele monezi romanesti cu chipul regelui Carol I. Inaugurarea a avut loc in 1883, dar au fost aduse imbunatatiri pana in 1914, la moartea regelui. Castelul a ajuns la 160 de camere, numeroase intrari si scari interioare, iar turnul central are o inaltime de 66 m. Pelesul a fost primul castel electrificat din Europa si a avut incalzire centrala inca din momentul inaugurarii acestuia. Din acelasi complex fac parte si Pelişorul, Corpul de Gardă, Economatul, Casa de Vânătoare Foişor, Grajdurile, Uzina Electrică, şi Vila Şipot.

Acest castel a fost resedinta de vara a familiei regale si a fost martor unor evenimente importante din istoria tarii. Unul dintre ele este Consiliul de Coroana din 1914, in care s-a hotarat neutralitatea Romaniei in Primul Razboi Mondial. Tot aici s-a nascut regele Carol al II-lea, primul rege nascut pe teritoriul tarii.

Principalele atractii ale castelului – muzeu sunt:

  • Holul de Onoare este grandios, cu lambriuri din lemn de nuc, tapetate cu basoreliefuri si stauiete. Plafonul mobil din sticla, actionat cu ajutorul unui motor electric sau printr-un sistem manual, era un element de surpriza pentru vizitatorii regelui, care puteau sa admire seninul cerului in noptile de vara. A fost finalizat complet abia în 1911, sub îndrumarea lui Karel Liman. Acest plafon reprezinta o minunatie a tehnicii din acea perioada.
Holul de onoare

Holul de onoare

  • Biblioteca regala contine carti rare, imbracate in piele, gravate cu aur. Chiar si pentru necunoscatori, biblioteca prezinta interes, aici aflandu-se o usa catre un pasaj secret prin care regele putea sa ajunga in diferite zone ale castelului, inclusiv pe acoperis.
Biblioteca

Biblioteca

  • Salile de arme, amenajate in perioada anilor 1903 – 1906, adapostesc peste 4000 de piese europene si orientale din secolele XIV – XVII. Cele mai pretioase sunt considerate armurile germane din secolele XVI – XVII si o armura completa pentru cal si cavaler, unica in Romania.
Armura pentru calaret si cal, unicat in Romania

Armura pentru calaret si cal, unicat in Romania

  • Sala de muzica a devenit salon de serate muzicale la dorinta reginei Elisabeta. Mobilierul de aici a fost primit in dar de la maharajahul de Kapurtala.
Sala de muzica

Sala de muzica

  • Sala Florentina, denumita si Marele Salon, impresioneaza prin plafonul sculptat in lemn de tei, aurit, cele doua mari candelabre, si decoratiunile in stilul neorenasterii italiene.
Sala Florentina

Sala Florentina

  • Sala Maura este opera arhitectului Charles Lecompte du Nouy, avand elemente hispano-maure, cu o fantana din marmura de Carrara, copie dupa o piesa din Cairo.
Sala Maura

Sala Maura

  • Sala de teatru are 60 de locuri si loja regala, fiind decorata în stilul Ludovic al XIV-lea.
Sala de teatru

Sala de teatru

  • Sala de Concerte aflata la etajul I si amenajata in 1906, in care se gasesc un clavecin executat la Anvers in 1621, un pian cu coada verticala Bluthner si o orga Rieger cu două claviaturi.
Sala de concerte

Sala de concerte

  • Apartamentul Imperial a fost amenajat tot in 1906, cu ocazia vizitei imparatului Austro-Ungariei, Franz Josef I, invitat la jubileul de 40 de ani de domnie a regelui Carol I.
Apartamentul imperial

Apartamentul imperial

  • Sala de Consilii, care seamana cu una dintre salile Primariei din Lucerna, Elveţia.
Sala de consilii

Sala de consilii

  • Cabinetul de lucru unde se afla un birou impunator si un pupitru pentru audienţe.
Cabinetul de lucru

Cabinetul de lucru

  • Sufrageria, unde sunt expuse piese de argint de o mare valoare, este situata la etajul 1 si are un mobilier rustic breton din secolul al XVIII-lea.
Sufrageria

Sufrageria

  • Salonul Turcesc care adaposteste o colectie de vase turcesti si persane in alama.
Salonul turcesc

Salonul turcesc

  • Dormitorul regal care este luminat de un candelabru din cristal de Boemia.
Dormitor

Dormitor

  • Vitraliile Castelului Peleş au fost cumparate si montate intre 1883 si 1914, cele mai multe fiind aduse din Elvetia si Germania, piese datand din secolele XV si XVII.
Vitralii

Vitralii

  • Castelul are şapte terase decorate cu statui din piatra, fantani si vase ornamentale din marmura de Carrara.
Terasa

Terasa

8 Comments leave one →
  1. July 31, 2009 23:58

    n-am avut ocazia sa vizitez, dar din pozele astea imi dau seama de alternantele cromatice facute in intampinarea diferitelor stari de spirit ale locatarior
    frumos !

  2. August 1, 2009 13:00

    Este o bijuterie arhitectonica. Tot ce e in acest castel are o semnificatie, aduce un colt de istorie, un colt de lume. Eu l-am vazut prima data cand aveam vreo 10 ani si am fost fascinata. Ghidul stia cum sa vorbeasca pentru niste copii si stia sa ne atraga. Din pacate nu stiu daca acum vizitatorii mai au parte de asa ceva.

  3. August 2, 2009 14:58

    Superb loc.
    Eu am fost de mult… eram mai mica. Mult mai mica.
    Ai facut tu pozele?
    Cand am fost eu nu ne-a lasat… am prins doar niste vederi alb-negru.

  4. August 2, 2009 20:25

    Pozele nu sunt ale mele. Sunt gasite pe net. Si eu am fost tot cand eram mica si nici eu nu am reusit sa fac poze atunci (nu aveam nici macar aparat foto la mine).

  5. ann permalink
    May 26, 2011 19:20

    eu am vizitat castelul si e superb

  6. Turist permalink
    June 12, 2011 16:10

    Am vazut Pelesul de citeva ori. Inca de cind eram mica. Din pacate, de la an la an tot mai multe camere sint inchise, tot mai multe piese lipsesc, iar camerele ramase au cordon la usa si numai de acolo pot fi vazute. Ce poti vedea asa? M-am bucurat sa pot vedea si Pelisorul care, acum, iata ca e tot mai putin timp deschis. Dar tot sufrageria din Peles imi place mai mult chiar daca au disparut (mutat) multe obiecte de mare valoare. Avem valori in tara asta si nu stim sa le pretuim. Pacat!!

  7. June 12, 2011 18:41

    Eu nu am mai fost la Peles de vreo 5 ani si din ce tin eu minte, parca pe atunci era cam tot deschis. Din pacate nu am mai trecut de atunci pe acolo. Poate in vara asta reusesc sa ajung din nou.

    Pacat ca inchid salile sau nu mai dau voie sa se intre in unele. Pe mine stiu ca m-a fascinat castelul. Acum 5 ani am fost intr-o tabara cu niste copii de clasa a 3-a si au fost impresionati. Daca nici macar nu mai dau voie sa se vada ca lumea salile o sa piarda din ce in ce mai multi turisti.

    Poate totusi e doar ceva temporar si o sa le vina mintea la cap 😛

  8. alexandra ar permalink
    June 11, 2012 16:56

    este superb castelul

Leave a comment