Skip to content

De ce nu-mi plac manuscrisele lui Eminescu

July 16, 2009

Dupa cum puteti vedea, sunt revoltata de ceea ce s-a facut din editia ce doreste sa reuneasca intreaga opera eminesciana sub un singur titlu. Vreau sa explic exact de ce sunt atat de suparata pentru ca am impresia ca nu s-a vazut foarte clar din posturile anterioare.

Nu condamn ideea, nu condamn faptul ca s-a incercat o intregire a operei eminesciene intr-o singura editie. Condamn faptul ca s-a facut o treaba pe jumatate. Daca intr-adevar s-a dorit de la inceput sa se faca doar o editie in care cercetatorii sa aiba acces la manuscrise fara prezenta fizica propriu-zisa a acestor bucati de hartie, atunci de ce s-au facut atatea exemplare. De ce s-a chinuit domnul Dumitrescu sa faca atat de frumoase acele pagini cand putea foarte bine sa faca altceva? Nu ar fi logic, daca tot incepem ceva, sa si terminam?

Macar niste chestii minime, cum ar fi niste legaturi intre pagini, o posibilitate de trecere direct la pagina 40, fara sa trec prin toate celelalte pagini – chestii nu necesita mare volum de cunostinte – ar fi fost cat se poate de utile la un CD cu 14.000 de pagini de manuscris. Chestii marunte care ar ajuta sunt lasate la o parte. Un astfel de CD ar fi putut sa faca minuni in domeniu, usurand munca multor oameni. Asa s-a facut o chestie utila doar in parte, dar s-a facut ca sa se vada ca suntem capabili de asa ceva. Mai bine o lasati balta cu CD-ul. Stiu ca o traducere (pentru ca asta inseamna sa descifrezi ce a scris Eminescu) este dificila si ca trebuie bani pentru asa ceva. Dar hai s-o facem si pe asta.

Daca intr-adevar s-au cheltuit atati bani (chiar si 700.000 de euro mi se pare mult) doar pentru imprimare, atunci sa se dovedeasca acest lucru. Sa se vada exact pe ce s-au cheltuit atatia bani. De ce a fost nevoie de o hartie de nu stiu ce calitate superioara pentru a putea imprima pe ea? Poate gresesc. Nu am avut in fata o asemenea editie pentru a putea aprecia. Nu sunt un critic literar ca sa imi dau seama de calitatea materialului din aceste editii. Dar in momentul in care doi critici recunoscuti sunt dezamagiti de editie si nimeni in afara de domnul Eugen Simion nu are curajul sa iasa in fata si sa o sustina … deja ceva imi pare in neregula…

Am cat de cat habar de ce se poate si ce nu se poate face cu un soft performant. Dar pentru asta este nevoie de licenta, de personal capabil sa il foloseasca si mai ales de personal dispus sa lucreze mult timp la un lucru pentru care nu este platit. Este foarte greu sa se gaseasca asa ceva.

Am inteles ca vor sa faca o editie pe suport electronic a manuscriselor in asa fel incat sa existe mai multe facilitati. De ce s-a scos aceasta editie (ma refer la cea electronica) daca se stie ca nu e completa si nu este altceva decat o copie aproape inutila a manuscriselor? Am inteles ca nu sunt bani, dar nu ii irositi si pe cei putini pe care ii aveti pe chestii care nu ajuta.

12 Comments leave one →
  1. ion permalink
    August 10, 2009 11:24

    Ai dreptate,tocmai ambiguitatea asta ajută pe unii să facă un ban necinstit și apoi să se justifice pueril și necredibil.Toate organizațiile statului ar trebui să posteze o listă detaliată cu fiecare bănuț cheltuit.Apoi,nu înțeleg pentru ce s-au deranjat să facă aceste copii,dacă scrisul este ilizibil.Cu încă vreo 700.000 ar fi scos și câte o versiune revizuită,tradusă îngrijit pe care nu m-ar deranja să le cumpăr;astfel,ei ar fi amortizat o parte importantă din cheltuieli,iar noi ne-am fi ales cu monstre de cultură care nu ar trebui să lipsească din fiecare bibliotecă.

  2. August 10, 2009 12:26

    Ideea de baza era ca aceste editii sa serveasca cercetatorilor, fara a fi nevoie de originale. Acum nu inteleg de ce a fost nevoie de atat de multe exemplare pentru ca nu cred eu ca si intr-un orasel de vreo 20.000 de locuitori exista cercetatori care doresc sa studieze manuscrisele eminesciene in original. Sau daca exista astfel de pasionati de Eminescu, nu cred ca raman ei intr-un asemenea oras. Nu de alta, dar nu i-ar baga nimeni in seama acolo.

  3. ion permalink
    August 10, 2009 12:51

    Nu putem judeca în funcție de mărime/importanță,de multe ori satele mici au dat cele mai mari valori ale României.Problema este că aceste exemplare ar trebui făcute accesibile publicului larg,sortate un pic și editate ca o monografie de căpătâi,exact cum au făcut Academiile Franței,Ungariei..o chestiune de promovare mai agresivă.Academia Română de azi e o glumă proastă din toate punctele de vedere;lipsa de valori,de concurență au distrus-o complet.Deciziile asupra ortografiei sunt absolut aberante(mai ți minte “â” și “î”,sau “nici un” și “niciun,nicio”,”sunt” și “sînt”?),nici măcar tastatura de pe care îți scriu nu e sistematizată să ușureze folosirea diacriticilor(semn că mulți nici nu le mai folosesc)exact cum Franța,Cehia sau Ungaria au hotărât și s-au implicat.Divaghez de la subiect..concluzia este:mă deranjează că acțiunile lor sunt minime și fără efect pe termen lung

  4. August 10, 2009 13:26

    de acord cu tine ca din satele cele mai mici au iesit la iveala cele mai mari valori ale Romaniei. Chestia e ca acele valori au studiat in centre universitare mari (macar cele mari de la noi din tara, cum ar fi Iasi, Bucuresti, samd). la asta ma refeream cand ziceam ca intr-un orasel de 20.000 locuitori nu cred ca ar fi luat in seama un asemenea cercetator. Pentru a putea fi cunoscuta opera unui filolog, acesta trebuie sa si-o promoveze, iar in Romania, daca nu esti intr-un oras mare, nu prea ai cum sa-ti promovezi munca.

  5. ion permalink
    August 10, 2009 13:47

    Dă-mi voie să mă îndoiesc că mai există centre universitare adevărate/de valoare.După scandalul Spiru Haret și cazuri întâlnite de mine la universități acreditate și cu tradiție din Constanța(licență și examene de vânzare)nu cred că mai există valoare în nici una din instituțiile de învățământ.Decizia politică(asupra Spiru Haret) din zilele următoare va sugruma orice încercare de repunere a învățământului superior pe axa valoare/meritocrație.Va fi totul populist și demagogic!Poate de asta,într-un fel,mă deranjează și acțiunea asta a Academiei privind manuscrisele..le vreau pentru mine și copii mei,nu pentru o lume academică plictisită și fără valoare(cu excepțiile de rigoare..Sorin Olteanu,Mihai Vinereanu=caut de 2 săptămâni dicționarul său etimologic fără succes :)))

  6. August 10, 2009 14:13

    Eu ma refeream la universitati din afara sau la universitatile in care se facea ceva (momentele cand preda de exemplu Calinescu).

    Din cate stiu majoritatea textelor eminesciene care au putut fi descifrate au fost publicate in diferite editii si deci se gasesc pe piata. Banuiesc ca asta te intereseaza, caligrafia lui Eminescu, pentru mine cel putin, nu prezinta nici un fel de interes.

    Cred, dar nu garantez, ca se va incerca o editare a textelor din aceste manuscrise intr-o singura editie, formata din mai multe volume, in format lizibil, in asa fel incat oricine sa poata citi operele.

    • ion permalink
      August 10, 2009 14:30

      Eminescu a fost un jurnalist și un om politic foarte influent(a fost omorât pentru asta),a scris mult despre patriotism,vreau și scrisorile către Veronica Micle sau Maiorescu,vreau tot ce a scris;vreau să înțeleg sursele de unde își lua subiectele,vreau tot și aș plăti chiar și 150 de lei pe volum numai să înțeleg ce scrie acolo(scrisorile ar trebui lăsate cu caligrafia originală).Știu că au fost editate de mai multe ori,dar o monografie extinsă ar fi ceva absolut necesar în orice cultură care se respectă și merge înainte.Bineînțeles,nu numai Eminescu,ci toți ar trebui editați subt egida Academiei(deși nu cred că au aceste gânduri)în volume de lux.Dacă Jurnalul Național pornea o editură numai pentru cărțile astea(și restul titanilor români:)),mă abonam pe viață la ei

  7. August 10, 2009 14:42

    Ceea ce vrei tu este un lucru cam greu de facut si nu cred ca ar fi foarte multi romani care ar vrea sa aiba o asemenea colectie. Gandeste-te ca doar adunarea tuturor acestor texte si descifrarea lor (cauta pe google niste poze cu manuscrisele lui Eminescu si iti vei da seama ca e foarte greu sa intelegi ce scrie acolo) ar costa foarte mult. Nici acum nu s-au putut publica toate poeziile lui, tocmai pentru ca scrisul este ilizibil. Ideal ar fi ca acestea sa fie adunate intr-o colectie, dar nu cred ca se va intampla asta prea curand.

    • ion permalink
      August 10, 2009 14:59

      Le-am văzut și nu este o muncă imposibilă pentru acei pasionați.Dacă punem problema așa,ar trebui să ne lăsăm total păgubași de orice inițiativă de recuperare.Nu, eu zic că unde este voință există și o soluție..bani și specialiști are Academia,a fost înzestrată frumos de oamenii de cultură mai vechi(curios că în afară de păcătosul Patapievici cu expoziția porno din New York,nu am auzit de alți membri în media).Fiecare Academie din afară are acest fond de carte reînnoit de mulți ani,iar dacă nu se începe de acum,mi-e teamă că o să ajungem să citim toți Sandra și Dan Brown(guilty,I have it already)

  8. August 10, 2009 15:10

    Mda, din pacate ai dreptate la faza cu Sandra si Dan Brown. Totusi ma gandesc ca, daca s-au cheltuit atatea milioane pe editia actuala a manuscriselor, editie care are doar fotocopii ale caietelor eminesciene, pe o editie completa s-ar cheltui foarte mult. Gandeste-te ca munca celor care au lucrat la aceasta editie a fost voluntara. Ei nu au fost platiti nici pentru atat. Asa ca ma indoiesc ca va fi cineva dispus sa plateasca pentru munca unor pasionati. Oricat ai fi de pasionat, este mult prea mult de munca pentru un voluntar. Cel putin asta e parerea mea.

    P.S. In legatura cu banii pe care ii are Academia… nu sunt foarte sigura ca sunt atat de multi…

  9. ion permalink
    August 10, 2009 15:58

    Academia are proprietăți și clădiri în București(și-n alte orașe) pe care le închiriază pe sume frumușele,plus bugetul mic alocat de stat este destul(zic că un fond de donații ar fi extraordinar-dar să fie transparentă fiecare acțiune).Afacerea manuscriselor a costat ceva peste 900.000 de dolari(-700.000 EURO CONFORM MONITORULUI OFICIAL declară coordonatorul de proiect)dar nu există o listă a facturilor sau un decont clar de cheltuieli.Știm că scanerul “performant a fost cumpărat în 1999 cu 90.000 de dolari(de Caramitru).”Ca o glumă dâmbovițeană..ce zici dacă s-ar impozita veniturile aduse de manele/maneliști cu o “taxă a rușinii”am scoate câte un manuscris select din toți autorii ante-post-belici până azi.Dacă am contabiliza toate delapidările de până acum,am înnebuni cu toții,dar aici eu sunt un pic mai optimist..va ieși totul la suprafață!Este necesară o serie de repere pentru ce ne dorim pe viitor..Eminescu,Preda,Maiorescu,Eliade,Creangă sau Guță,Minune,Băsescu,Iliescu.Noi polemizăm aici “de bună credință”(vorba preferată a fanfaronilor noștri,mai nou) dar să recunoaștem totuși,că suntem lipsiți de orice putere de decizie sau influență în lucrurile cu adevărat importante.Zilele astea îmi tot vin în minte o vorbele unui jurnalist frustrat de tot:“Vin ai noștri, pleacă ai noștri, noi rămânem tot ca proștii!”..cine a spus-o oare?O caracterizare perfectă a anilor 1948-2009

  10. August 10, 2009 16:10

    “Vin ai nostri/ Pleaca-ai nostri/ Noi ramanem tot ca prostii” sunt niste versuri pe care le canta la un moment dat Socaciu, pe versuri din folclorul urban plus versuri proprii si poarta numele de “Cantec pentru mama lor”. Uite aici link: http://www.youtube.com/watch?v=8AoM_ZbSDzU&feature=related

    Pentru restul comentariului tau nu am decat un raspuns: vorbesti de lucruri sfinte

Leave a comment