Skip to content

Metrorex… manca-l-ar mama

July 11, 2009

Asa cum am povestit si aici, Metrorex se tine de sotii. Dupa cum ati aflat, s-au schimbat numele a opt statii de metrou. Cineva a vrut sa spele multi bani prin Metrorex si a gasit o solutie. Din pacate chestia asta s-a pus tot in spatele calatorului  de rand, ca cica noi am vrut asta, ca s-a facut o interogare a opiniei publice si lumea a hotarat sa se faca schimbarile. Vreau sa va ofer cateva informatii despre cei cu nume de statii de metrou.

Primul despre care va vorbesc este Petrache Poenaru care are nume de combina agricola (Semanatoarea era numele vechi al acestei statii).

Petrache Poenaru (n. 10 ianuarie 1799, Beneşti, judeţul Vâlcea – d. 1875), pandur şi om de taină al lui Tudor Vladimirescu, creator al steagului Românie moderne, inginer, matematician, inventator, pedagog, membru titular al Academiei Române din 1870, fondatorul colegiilor naţionale din Bucureşti şi Craiova, organizatorul învăţământului naţional românesc, inventatorul tocului rezervor (brevetat de guvernul francez în mai 1827 sub titlul plume portable sans fin, qui s’alimente elle-même avec de l’encre).

O noua asociere interesanta este Policolor – Nicolae Teclu. O fi fost nenea Teclu mare chimist si Policolor te duce cu gandul la substante chimice, dar nu cred ca a fost foarte usor pentru calatori sa se obisnuiasca cu noua denumire. In orice caz, uite cate ceva despre domnul asta:

Nicolae Teclu (n. 18 octombrie 1839, Braşov – d. 13/26 iulie 1916, Viena, Austria) a fost chimist român, care a dat numele tipului de arzător (bec), „arzătorul Teclu”. A studiat ingineria şi arhitectura, iar apoi chimia, şi-a continuat cariera devenind profesor de chimie generala şi chimie analitică la Viena. A avut deasemenea o contribuţie susbstanţială la dezvoltarea chimiei mondiale. Membru titular al Academiei Române.

IMGB – Dimitrie Leonida este a treia schimbare surprinzatoare (cel putin in opinia mea). Nu prea am ce comenta aici, asa ca va las cu amanunte din viata acestui savant roman care a ales Romania in detrimentul strainatatii:

Deşi a avut oferte de la renumita firmă Siemens pentru un contract pe 5 ani şi de la Şcoala Politehnică din Charllotenbourg pentru un post de asistent, Dimitrie Leonida s-a întors în România în anul 1908, cu titlul de inginer electroenergetician, şi s-a angajat la Primăria capitalei, unde s-a ocupat cu introducerea iluminatului electric în Bucureşti.
A fost profesor universitar la Timişoara şi Bucureşti. În 1908 a înfiinţat prima şcoală de electricieni şi mecanici din România. Un an mai târziu, în 1909, a înfiinţat şi primul Muzeu Tehnic din România. A participat la planul de electrificare a României. Pentru activitatea sa, care s-a desfăşurat până în anul 1945, a fost distins cu titlul de Laureat al Premiului de Stat.

Dimitrie Leonida (n. 23 mai 1883, Fălticeni; d. 14 martie 1965) a fost un inginer, specialist în energetică, profesor universitar, om de ştiinţă român.

Deşi a avut oferte de la renumita firmă Siemens pentru un contract pe 5 ani şi de la Şcoala Politehnică din Charllotenbourg pentru un post de asistent, Dimitrie Leonida s-a întors în România în anul 1908, cu titlul de inginer electroenergetician, şi s-a angajat la Primăria capitalei, unde s-a ocupat cu introducerea iluminatului electric în Bucureşti.

În 1908 a înfiinţat prima şcoală de electricieni şi mecanici din România. Un an mai târziu, în 1909, a înfiinţat şi primul Muzeu Tehnic din România. A participat la planul de electrificare a României.  În 1917 a realizat una dintre primele staţii de emisie radiotelegrafică din România.

Ultima, si cred eu cea mai stupida asociere, este Linia de centura – Anghel Saligny. Omul asta a fost un geniu ar tehnicii si noi numim dupa el una din cele mai amarate statii de metrou? Hai sa vedem ce a facut bietul om si o sa vedeti ca imi dati dreptate:

Anghel I. Saligny (n. 19 aprilie 1854, Şerbăneşti, judeţul Galaţi – d. 17 iunie 1925, Bucureşti), academician, inginer constructor, ministru şi pedagog român, este considerat unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea şi construcţia podurilor şi silozurilor cu structură metalică, respectiv de beton armat, unul dintre întemeietorii ingineriei româneşti.

Ca sa intelegeti mai bine despre cine este vorba si de ce sunt atat de indignata trebuie sa aflati una din minunatiile care au aparut datorita acestui om: complexul de poduri Fetesti-Cernavoda:

Astfel, la 21 octombrie 1890, în prezenţa regelui Carol I, era marcată începerea lucrărilor pentru noul pod. La numai cinci ani de la începerea lucrărilor, în ziua de 14 septembrie 1895, în prezenţa regelui şi a unei numeroase şi entuziaste asistenţe, era inaugurat sistemul de poduri de cale ferată ce traversează Dunărea între Feteşti şi Cernavodă, proiectat şi construit sub coordonarea lui Anghel Saligny şi purtând numele regelui Carol I.

Aşa cum o dovedeşte însăşi împlinirea unui secol (1895 – 1995) de funcţionare neîntreruptă, sistemul de poduri de la Cernavodă este o adevarată operă de artă inginererască, cea mai grandioasă de acest fel din Europa continentală la ora construirii sale şi încă multă vreme după aceea.

Sistemul cuprinde două poduri principale, cu deschideri între 140 şi 190 metri şi cu o înălţime liberă de 30 de metri, precum şi o serie de alte lucrări. Dintre numeroasele soluţii absolut originale care au fost aplicate cu succes la realizarea podului de la Cernavodă, vom aminti aici numai una: folosirea, în premieră mondială la astfel de lucrări, a oţelului moale – fapt ce a contribuit la durabilitatea acestei lucrări, dovedită timp de 100 de ani.

Dupa cum vedeti pe vremuri nu numai ca se facea treaba buna, dar se facea si repede si de catre constructori romani, cei strainin neoferind solutii satisfacatoare.

Explicatiile primite de la reprezentantii Metrorex au fost simple: suntem in Anul Stiintei, deci am hotarat ca patru statii sa aiba nume de mari romani catre au adus ceva nou in acest domeniu. De ce aceasta asociere? Pai e simplu:  Policolor – Nicolae Teclu e intr-o zona chimica, deci hai sa-i punem nume de chimist, Linia de centura – Anghel Saligny pentru ca locatia e aproape de drumul ce duce la Fetesti, IMGB – Dimitrie Leonida din cauza fabricii de echipamente energetice din zona care poarta acest nume, iar Semanatoarea – Petrache Poenaru pentru ca nenea s-a nimerit si el prin zona (nu exista o explicatie logica a acestei asocieri).

Nu stiu ce sa cred, dar eu una nu am aflat nimic de nici un sondaj de opinie in legatura cu schimbarea numelor de statii si slava Domnului ca zilnic trec pe langa cel putin doua statii de metrou. Pe mine n-a facut altceva decat sa ma incurce aceasta schimbare. Dar ce stiu eu…

P.S. Imi cer scuze ca in text apar foarte multe citate din wikipedia, dar am vrut sa ofer  informatii de la o sursa cat de cat credibila.

Advertisements
2 Comments leave one →
  1. August 2, 2009 15:14

    Cea mai mare confuzie e ca din cand in cand baga un metrou din ala nou pe Linia de Centura – Preciziei… si cum oamenii zero atentie… sunt confuzi in ce metrou sunt. Unii erau o data sa se ia la bataie pe directia metroului.

  2. August 2, 2009 20:36

    Din pacate au investit in chestia asta cu numele statiilor (acum ma gandesc numai la cati bani s-au dat pe etichetele schimbate) si nu in cate o statie acceptabila in metrourile ce merg prin Militari. Din cauza asta nu se intelege aproape nimic din ceea ce se comunica pasagerilor.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: