Skip to content

Pisica persana

July 9, 2009

Daca tot e blog de pisoi atunci sa fie pisici prin zona. Azi incep o serie de articole despre pisici: origini, caracteristici, poze si poate si ceva curiozitati.

Si cum era frumos incep cu cea mai veche si una din cele mai frumoase: Pisica Persana. Primii stramosi “atestati documentar” ai acestei specii vin din Persia (era si greu de ghicit, nu?) si au fost adusi in Italia in 1620 de catre Pietro della Valle si din Turciaย  in Franta de catre Nicholas-Claude Fabri de Peiresc (aproximativ in aceeasi perioada). Cum era si normal, din Franta au ajuns repede si in Anglia (ca doar nu erau fraieri englezii sa nu aiba si ei ce aveau cei de peste mare). Pisicile cu par lung din Persia au fost imperecheate cu cele de Angora turcesti si uite asa au aparut ceea ce azi noi nu am putea numi pisica persana. Acum au picioarele mai scurte si botul mai mic (de fapt azi putem spune ca au avut un mic accident cu marfarul…). Totusi nu se stie inca momentul in care au aparut aceste specii cu par lung pentru ca nu exista pisici salbatice africane care sa aiba parul atat de lung (aceasta specie este considerata stramosul pisicilor domestice de azi). O teorie care astazi este infirmata spune ca parul lung a aparut in urma hibridizarii cu specia Pallas, din centrul Asiei.

Corpul lor robust, picioarele scurte, capul mare, fata plata si blana deasa face ca tot ce tine de pisica persana sa fie rotund. Ochii sunt mari, rotunzi, dar pot crea probleme tocmai din cauza ca fata este atat de turtita.

Sunt niste pisici lenese, care stau sa fie mangaiate, dar nu sacaite: fug si se ascund daca nu le convine ceva. Nu este foarte galagioasa (daca nu luam in calcul momentul cand se da jos din pat si ajunge sa zguduie lustra vecinului de sub noi), dar nici foarte activa. Tocmai din acest motiv dieta lor trebuie mereu tinuta sub observatie, fiind predispuse la obezitate. Blana trebuie periata zilnic (asta daca nu vreti sa aveti casa plina de ghemotoace si nici o pisica cu blana incalcita) si spalata regulat. Unele dintre ele au o gena care le predispune la probleme cu rinichii, dar acest lucru incearca sa fie inlaturat de crescatorii profesionisti. De asemenea trebuie avut grija la ochi pentru caย  nu sunt mereu in stare sa si-i curete cum trebuie.

Si acum poftim ceva poze cu diferite “sortimente” persane:

Si acum niste campioane de pe la inceputul secolului trecut:

11 Comments leave one →
  1. July 9, 2009 12:43

    Blana! ๐Ÿ™‚ multa blana! in curand va trebui sa periezi blogul ๐Ÿ˜›

  2. anda permalink
    July 9, 2009 12:45

    Cough!!!!! Cough!!!!… fur ball:D

  3. July 11, 2009 00:37

    am si eu o pisica persana, am gasit-o pe strada acum 2 saptamani cand ma intorceam de la proba de geografie de bac. e neagra, destul de micuta, si parca e un ghemotoc, cand alearga se-mpiedica si se da peste cap, e o frumoasa si o dulce, desi mai am inca 3 pisici nici nu am stat pe ganduri cand am vazut-o, dormea in mijlocul strazii, ziceai ca moarta si era mozolita toata iar blanita ei era plina de pamant,nu stiu cine a putut fi capabil sa lase asa o frumusete in strada.ne-am imprietenit imediat iar acum se intelege cu toate animalele inclusiv cu catelul.

  4. July 11, 2009 17:25

    Daca tot te lauzi cu animalele tale, trimite-mi cteva poze si cateva intamplari hazlii cu ele. Asa ne dam si noi cu parerea. Sa vedem daca ai sau nu dreptate cand zici ca aia mica e o frumusete ๐Ÿ˜›

  5. persh permalink
    August 5, 2009 13:23

    Prezent! Si eu tot persan, tocmai ce-am implinit 2 anisori. Ma poate ajuta cineva cu informatii despre alte persane, eventual detalii de contact pentru un forum/club? Multumesc, Persh

  6. August 5, 2009 14:16

    Sincera sa fiu nu am cautat foarte mult forumuri. Try to google for it! Oricum banuiesc ca sunt muuulte, slava Domnului iubitori de animale avem in tara.

    P.S. Multi inainte. Te mai astept prin zona ๐Ÿ˜€
    P.S.2 Uite aici un persan frumos: https://pisoiu.wordpress.com/2009/04/13/miqui/

  7. lori permalink
    August 28, 2009 17:43

    am si eu o pisicuta persana si e foarte foarte dragut

  8. August 28, 2009 21:56

    daca nu trimiti poze nu te credem ๐Ÿ˜›

  9. elena permalink
    December 30, 2009 15:31

    de curand mi-am cumparat o pisica persana chinchila.e alba cu ochisorii verzi,ce mai o minunatie.o ador,mai ales k ii place sa fie alintata si asta imi doream eu un puiut care sa-i placa sa fie alintat.va recomand sa va luaTI UNA,SUNT TARE AFECTUOASE

  10. May 27, 2014 13:05

    Buna! Am o pisica persana de 1 an. Este foarte dragalasa si lingusitoare. Problema cea mare este caderea parului in mod exagerat. Nu stiu ce sa mai fac. Ii zboara parul peste tot si simt ca deja imi afecteaza sanatatea. M-am saturat de atata par. O iubesc foarte mult si vreau din tot sufletul sa gasesc o solutie sa fie bine pt amandoua. Ma puteti ajuta?

Trackbacks

  1. Replica pentru cititori «

Leave a Reply

